-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:710 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

از ديدگاه احاديث اسلامي وظايف مردم در برابر افراد معلول و ناتوان چيست؟
اسلام نه تنها اين گروه را از انجام يك رشته تكاليف معذور شمرده است، بلكه جامعه را به ياري اين گروه كه بيشتر قرباني جهل جامعه ميباشند، دعوت نموده است. اينك براي آشنائي با چنين دعوت، يك رشته احاديثي را متذكر ميشويم.
1- قال رسول الله (ص):
«مَنْ قادَ اَعْمَي اَرْبَعينَ خُطوه غفرلَهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ» (نهجالفصاحة/597)
[پيامبر فرمود: كسي كه نابينائي را چهل قدم راهنمائي كند گناهان او آمرزيده ميشود].
2- قال رسول الله (ص):
«مَنْ اَعاَن ضَعيفاً في بَدَنِهِ، علي اَمْره اًعانَهُ اللهُ عَلي اَمْره، وَ نَصَبَ لهُ في القيامَةِ مَلائكة يعينونَهُ عَلي قَطْع تلكَ الاهوال و عُبورِتلكَ الْخنادق منِ النار، حَتّي لا يصيبَه مِن دُخانها، و علي سمومها و علي عبورِ الصراطِ الي الجَنَّةِ سالماً آمِناً.
وَ مَنْ اَعانَ ضعيفاً في فَهْمِهِ وَ مَعْرِفَتَهِ، فَعَلَّمُه حُجَّتَه علي خَصْمِ الدينِ طُلابِ الباطِلِ، اَعانَه اللهُ عِندَ سَكَراتِ الْموتِ علي شَهَادَةِ اَن لااِلهالا اللهُ وَحْدَهُ لا شريكَ لَهُ و انَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُوله واْلاقِرار بما يتصل بهما وَالاعِتقادِ لَهُ حَتَّي يَكونَ خُروجُهُ مِن الدّنيا وَ رُجُوعُه اِلَي اللهِ عَزَّوجَلَّ عَلي اَفْضّلِ اَعمالِهِ وَ اَجَلِّ اَحوالِهِ، فَيُحيي عِندِ ذلك بروح و ريحان وَ يبشرُبِانَّ رَبَّه عَنْهُ راض وَ عَليه غَيْرُ غَضبان» (بحارالانوار، 75/21)
پيامبر گرامي (ص) فرمود:
[كسي كه ناتوان و معلولي را در كارهايش ياري دهد، خداوند او را ياري كند و در روز قيامت بر او فرشتگاني ميگمارد كه او را از خطرات منازل آخرت محافظت مينمايند و او را سالم به بهشت ميرسانند. كسي كه فرد ناتواني را در فهم مطلبي ياري دهد و دلائل آئين او را بر ضد دشمنان تعليم دهد خداوند او را در سكرات مرگ بر اداي شهادتين ياري مينمايد، و رفتن او از اين دنيا و بازگشت وي به سوي خدا را با بزرگترين اعمال همراه ميسازد و به او بشارت خوشنودي خداوند داده ميشود.]
جمله «مَن اَعانَ ضَعيفاً في بَدّنِهِ...» مربوط به پرستاري از بيماران و امثال آن است.
جمله «من اَعان ضعياً في فَهْمِهِ ...» مربوط به كمكهاي تعليمي است كه طبعا كمك به افراد استثنائي و عقب مانده را نيز در برميگيرد.
3- قال النبي (ص):
«مَنْ اَخْدَمَ اَخاهُ اَخدَمَه اللهُ مِنَ الوِلْدانِ المُخَلدَّينَ، وَاَسْكَنَهُ مَعَ اَوْليائِه الطّاهرينَ وَ مَنْ حَمَلَ اَخاه المُؤمن علي راحلة حَمَلَه اللهُ عَلي ناقَهٍ مِن نوقِ الَجَّنهِ وباهي بِه الَملائكهَ المُقَرَّبينَ يَوْم القيامَه» (مكاسب محرمه شيخ انصاري، 60)
پيامبر گرامي(ص) فرمود: [كسي كه برادر ديني خود را خدمت كند خداوند خدمتكاراني از «خدمتكاران نوجوان بهشتي» براي او ميگمارد و او را با اهل بيت پيامبر(ص) همسايه قرار ميدهد و كسي كه برادر مؤمن خود را بر مركبي سوار نمايد خداوند او را در قيامت بر مركبي از مركبهاي بهشتي سوار ميكند و به وسيله او بر فرشتگان خود فخر و مباهات مينمايد].
4- «قال الصادق(ع):
«اَلمُؤمِنونَ خَدَمٌ بَعُضُهم لِبعضٍ قيلَ، وَ كَيفَ يَكونونَ خُدماء بعْضُهُم لِبَعضٍ؟ قالَ يُفيدُ بَعْضُهُم بَعْضاً» (المحجة البيضا، 3/357)
امام صادق(ع) فرمود: [مومنان گروهي خدمت گزار گروه ديگرند عرض شد چگونه چنين است؟ فرمود: برخي، برخي را سود ميرسانند.]
5- قال اميرالمؤمنين(ع): قال رسول الله(ص):
«مَنْ فادَ ضريراً اَرْبَعينَ خُطْوَهً عَلَي اَرْض سَهْلَه لايفي بقدر اِبْرة مِنْ جَميعِهِ طِلاعُ اْلاَرْضِ ذَهَباً. فَاِنْ كانَ فيما قادَهُ مَهْلِكة جَوزهُ عَنْها وَجَدَ ذلك في ميزانِ حَسَناتِهِ يَوْمَ القياَمَةِ اْوْسَعَ من الدنيا مأه الف مَرةٍ و رجَحَ بِسيئاته كُلِّها و مَحقها و اَنْزَلَهُ في اَعْلي الْجنان وَ غُرَفِهَا» (بحارالانوار، 75/15)
[كسي كه شخصي نابينا را چهل گام در زمين هموار راه ببرد هرگز نميتواند به اندازه يك سوزن از آن را به طلاهاي جهان ارزيابي كرد.
و اگر نابينايي را از خطر افتادن در چاهي نجات دهد روز قيامت پاداش اين عمل بالاتر از صدهزار بار انفاق جهان است و اين حسنات بر همه گناهان او برتري دارد و آن را محو و نابود ميكند و او را به فردوس اعلي ميبرد.]





: آية الله جعفر سبحاني
پرسشها و پاسخها

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.